marți, 18 ianuarie 2011

Ultima carte pe care ai citit-o...

Hai sa fim realisti si sa spunem cu durere in suflet, ca azi, tot mai rar ai cu cine sa vorbesti despre ultima carte, pe care ai citit-o. Eu zic cu durere in suflet pentru mine, in primul rand. Nu prea mai am cine sa vorbesc, sa dezbat ultima mea carte citita. Cu durere in suflet pentru scriitori, edituri, librarii si poate cel mai important...pentru cultura noastra. A noastra personala si a noastra ca si natiune. Dar pe cine doare capul? Am ajuns in punctul in care, sa spui ca citesti o carte este o chestie nu foarte cool. Esti luat de outsider, tocilar, fara sens, idiot, pierde vreme. Ok...este foarte bine de precizat ca acest lucru se petrece in majoritate, dar avem si exceptii.
Zi de zi suntem bombardati cu tot felul de informatii "pretioase" sub forma de paragrafe, texte, documentare, video-uri, stiri si asa mai departe. Aceste farame de informatii nu sunt utile, de cele mai multe ori. Afli punctele cheie ale unui fenomen, eveniment, proces, cauza si efecte, dar nu ajungi sa ramai cu prea multe informatii pretioase sau de baza din acel domeniu. Citim despre tot si despre toate, dar defapt, nu stim mai nimic din toate. Si ramanem cu senzatia ca avem cultura generala, ca ne pricepem la toate cate un pic, pe cand defapt, noi nu putem duce acel subiect pe taramuri mai adanci. Putem duce un subiect, doua sau cinci departe, dar nu pe toate despre care am citit. Zi de zi culegem de pe Internet farame de informatii, pe care de cele mai multe ori nu le verificam si mai apoi le sustinem, in discutiile noastre zilnice.
Dar...sa nu ne indepartam...cartile si-au pierdut in acest fel valoarea. Lumea moderna, contemporana si ultra tehnologizata, ne ofera posibilitatea de a primi totul de-a gata. Incepand din scoala generala si liceu, de ce sa-ti mai pierzi vremea sa citesti Moara cu noroc sau Cel mai iubit dintre pamanteni, sa te chinui sa-i faci un rezumat sau o caracterizare de personaje, cand pe Internet gasesti tot ce vrei cu un simplu click? De ce sa iti mai strofoci si singurul neuron in favoarea ta? De ce sa ai posibilitatea de a descoperi singur toate usitele, cararile si sa ai satisfactia ca ai facut tu, un lucru? Cui ii foloseste? La ce te ajuta?
Si de ce sa mai citim o carte cand este filmul? Exceptand..bineinteles Twilight 1,2,3,4,5,6,...scuze asta era Harry Potter...si gasim recenzii si rezumate pe Goagal.
Daca vi se pare tampita constatarea mea, vin si va zic: realitatea.net a publicat un studiu, conform caruia, romanii au citit in medie, o carte, in 2010. Motive, pretexte si scuze...cu miile. Dar, cea mai citita carte a fost : Si noi ce mai mancam? Asta spune multe despre pasiunile noastre. Si de asemenea, faptul ca cele mai utilizate blog-uri sunt cele culinare. Si...ce fac eu aici? Va indemn sa traiti pentru suflet si nu pentru trup. Adica, ma lupt cu morile de vant.

Asa ca, speranta moare ultima si eu va intreb, cu durere in suflet: CARE E ULTIMA CARTE PE CARE ATI CITIT-O??????

8 comentarii:

  1. Mi-a placut topicul asta, si am vrut sa te contrazic dar nu in totalitate:). Mai sunt oameni care citesc, o carte, doua trei, oamenii pe care-i cunosc si pe care-i apreciez nespus pentru asta. Ma numar printre cei care citesc 2-3 carti pe an, carti pe care le citesc din placere si NU pentru ca trebuie sa le citesc.
    Ultima carte pe care am terminat-o, chinuta 6 luni, carata pe te miri unde, a fost Rosu si Negru a lui Stendhal. Pe mine cartea asta m-a fascinat, dar intr-un mod aparte fata de alte carti, si spun aparte pentru ca m-am identificat pe rand in toate personajele sale. Stii ca deobicei ajunge sa te vizesi personajul pozitiv, sau cel negativ care la sfarsit face o fapta buna si tot asa, aici povestea a fost cu totul alta. Asa am ajuns sa constientizez ca in viata de zi cu zi suntem personaje diferite, sau ajungem sa interpretam vrand, nevrand niste roluri, roluri care ne parvin aleator in functia de zidul de care ne lovim...Am o sete nespusa de a mai gasi asa o carte, si o recomand cu caldura pe aceasta!
    Spor la scris, si astept cu interes sa "simt cum miros" paginile primei tale tiparituri:)

    RăspundețiȘtergere
  2. Ultima carte citita ... "Nunta in cer"..Mircea Eliade..o citeam..in drum spre Italia, in avion..si sora mea se amuza copios de...situatie.. si apoi am terminat cartea pe o plaja insorita...o carte soper, care o recomand celor carora le place o poveste de dragoste in vremuri de mult apuse.. :)

    RăspundețiȘtergere
  3. :) ultima carte citita a fost " Impreuna " de Anna Gavalda :) o poveste foarte frumoasa despre viatza unor oameni total diferiti dar in acelasi timp total asemanatori pe care viatza ii aduce sub acelasi acoperish:)....ti-o recomand
    Acum citesc " Cronica de familie " de Petre Dumitriu ;) pana in momentul de fata imi place
    Iti recomand si " Panza de paianjen " de Cella Serghi :) foarte frumoasa :D

    RăspundețiȘtergere
  4. 'Panza de paianjen' e deosebita

    RăspundețiȘtergere
  5. Tocmai citesc si eu Rosu si negru si este doua oara cand il citesc. Prima data aveam 13 ani, iar acum il vad prin alta perspectiva.

    Nunta in cer a fost de asemenea minunata, iar cartile de care vorbesti Adriana ...sunt curioasa sa le citesc...Mi le imprumuti?

    Panza e paianjen nu am citit-o ....cateva detalii????

    RăspundețiȘtergere
  6. Panza de paianjen e o capodopera, cum de am uitat de ea:)am citit-o vara trecuta si la o luna dupa am avut ocazia sa vad Balcicul, locul unde se petrece mare parte din actiunea cartii. personajul principal, Diana e atat de complex, si ce mi-a placut cel mai mult la ea e ca poate fi femeie si copila in acelasi timp. e o carte care miroase a mare, nisip, plaja si varaaaaaaaa. n-ai cum sa nu-ti doresti sa te urci in primul tren sa o tai la mare, asa de mult te influenteaza cartea, Cella Serghi are un mod aparte de a descrie un peisaj,nu te plictiseste si in acelasi timp te face sa-l vezi instant in timp ce citesti. Iti imprumut cartea asta cu multa multa placere:)
    "te gasesc atat de schimbata incat imi este teama sa nu te insel pe tine, cu tine"citatul meu preferat din Panza de paianjez...

    RăspundețiȘtergere
  7. atunci mai trebuie sa stabilim unde si cand??? ai descris atat de sincer si mai facut atat de curioasa....

    RăspundețiȘtergere
  8. oricand vrei tu Ioana:) am sa-i dau la Sanyi cartea:)

    RăspundețiȘtergere

Aici ai dreptul la replica! Dar, dreptul la replica nu se manifesta prin anonimat! Eu sunt Yohanna! Tu??